FRÅGOR & SVAR

Här har vi samlat de vanligaste frågorna du som bostadsägare kan ha i samband med att du funderar på att hyra ut din lägenhet

Hur sätts priset? 

Vi arbetar med s.k dynamisk prissättning. Dynamisk prissättning innebär att priset kan variera något från dag till dag då det uppdateras och kalibreras för att följa utbudet och efterfrågan på marknaden, detta för att optimera möjligheterna till att få din lägenhet uthyrd till högsta möjliga intäkt. Vi kommer gemensamt ta fram till vilket prisintervall som passar för din lägenhet och kommer utifrån det kalibrera priset så att det alltid kommer hålla sig inom satta intervallet.  

Hur sker betalning?

Utbetalning av hyresintäkter sker månatligen i slutet av månaden. I samband med utbetalningen får du även ett underlag du senare kan använda till din deklaration och där du kan se de totala hyresintäkterna. 

Vad händer om något går sönder/skadas under uthyrningen?

Du kan känna dig helt trygg under uthyrningen då den omfattas av Airbnb's värdgaranti, vilket säkerställer att skador regleras och ersätts. Uthyrningen omfattas även av Hostinis uthyrningsförsäkring.

Behöver jag tillstånd för att få hyra ut mitt boende?

För att hyra ut lägenheter krävs i de allra flesta fall tillstånd från bostadsrättsföreningen. Ett tillstånd får du genom att ansöka hos din bostadsrättsförening och först efter godkännande kan vi sätta igång med uppsättningen. En del föreningar har friuthyrning i andra hand, dvs det behöver inte bekräftas varje gång du ska hyra ut, men stäm av med din förening vad som gäller för dig. 

Vad ställs det för krav på mig som bostadsägare?

Utöver ev. godkännande från föreningen är det viktigt att lägenheten är i ordning inför uthyrningen. För att uthyrningen ska fungera så smidigt som möjligt har Hostini tagit fram en checklista som vi gemensamt går igenom inför första inflytt.

Om man som ägare behöver/vill förkorta/förlänga uthyrningen vad händer då? 

Dina förutsättningar att hyra ut kan ändras under tidens gång och vi arbetar proaktivt med att vara så anpassningsbara som möjligt. Är det så att du vill förlänga eller förkorta uthyrningsperioden utan att det drabbar någon bokning är det inga problem, det gör du lätt genom att logga in i din ägarportal. Är det emellertid så att din ändring påverkar en bokning behöver vi få godkännande av gästen innan vi kan flytta eller avbryta bokningen. I regel kan vi lösa sådana uppkommande situationer men det är viktigt att du som ägare åtar dig att genomföra bokningar inom perioden som du anger att du vill hyra ut.

Vad tar Hostini för ersättning för att förmedla uthyrningen? 

Hostini erhåller 25% av hyresintäkten och utbetalning sker i slutet av månaden. Hostini sammanställer då de totala intäkterna för månaden och redovisar hur mycket du får utbetalt för perioden.

Finns det någon övre gräns för hur mycket man får ta betalt av de som hyr?

Prissättningen är som ovan nämnt dynamisk, dvs. den varierar och anpassas efter utbud och efterfrågan på marknaden. I och med detta finns där ingen egentlig gräns för hur mycket per natt du kan hyra ut ditt boende för. Vi kommer emellertid ge en rekommendation kring vilket prisintervall som är rimligt för just ditt boende men i slutändan anpassas alltid prissättningen efter ditt behov och förutsättning. 

Hur funkar det med städning och lakan? 

Hostini ansvarar för städning och tvätt av lakan och handdukar mellan gäster så det är inget du behöver tänka på. Vi har ett samarbete med ett tvätteri så gästerna förses med nytvättade och manglade lakan och handdukar för att genomgående säkerställa en hög nivå i komfort. För längre vistelser koordinerar vi även med gäster kring veckovisstädning för att säkerställa att de har det rent och fint under vistelsen. 

Vill du veta mer?

Vi berättar gärna mer.

Hör av er till oss!

  • Facebook
  • Instagram

SVARTMANGATAN 19 111 29 STOCKHOLM, SVERIGE 

TEL: 070-960 25 51  |  info@hostini.se